onsdag 28 april 2010

Social dumping och EU:s arbetsmarknad-klipp

"Det finns många förlorare i dragbilsnäringen. En av dem är rumänen Gheorge Stavaru, som bor i Landskrona. Han är arbetslös, efter att ha arbetat åt flera svenska åkerier. I de två senaste fick han jobba arbetspass på uppåt 24 timmar, med en lön som ligger lång under en femtiolapp i timmen. /.../
Jag berättar för Gheorge att lägstalönen för en erfaren chaufför som kör i Norden ska vara 22 600 kronor. Plus traktamente. Han skakar långsamt på huvudet:
- För mig är det en saga. För mina landsmän också. Jag känner förare som jobbar helt svart. Företaget hävdar att de har anställning i rumänska åkerier. Men det är fejk, de åkerierna existerar inte.
- Alla drömmer om ett seriöst arbete. När man söker jobb hos dragbilsåkare är den första frågan alltid: 'Hur många mil klarar du att köra?' Svarar man mindre än 95 mil per dag är man inte intressant."
Jan Lindkvist, "Dragbil - en krisbransch", Transportarbetaren april 2010

ur intervju med åkaren Sören Abrahamsson, samma reportage
"- Idag har stora svenska speditörer två prislistor, säger Sören. När kunden vill ha en transport till exempelvis Norge får han två offerter. Antingen står det 9500 kronor på prislappen och chauffören är svensk. Eller så betalar man 6500 kronor och får samma transport, fast med en underbetald polack, rumän eller slovak.
/.../
Enligt Sören har åkeribranschen - och särskilt dragbilstrafiken - hamnat i en utförsbacke som inte längre är kopplad till konjunkturen. I dåliga tider har fraktpriserna alltid gått ner, för att klättra uppåt igen när hjulen börjar snurra på nytt.
- Den här gången ser jag ingen sådan tendens. Orsaken är den osunda konkurrensen."
---
Också:
No shit sherlock, men i alla fall väldigt viktigt:
"Utländska skogsarbetare anställda hos utländska arbetsgivare går miste om pensioner och försäkringar de har rätt till.

– Deras arbetsgivare betalar inte in avtalade avgifter.

Det konstaterar Jan-Åke Johansson, ombudsman på fackförbundet GS.

GS har gått igenom samtliga utländska skogsföretag som tecknat kollektivavtal och därför ska betala in så kallade Fora-avgifter för avtalspension, olycksfallsförsäkring, avtalsförsäkring vid sjukdom och ersättning till efterlevande vid dödsfall.

I år ska en arbetsgivare betala 5,2 procent av lönesumman, varav cirka 4 procent går till de anställdas avtalspension.

– Men detta struntar de flesta av dessa företag i, säger Jan-Åke Johansson.

– Och det innebär att de anställda inte får all ersättning de har rätt till, framför allt innebär det att de missar pension som de arbetar ihop.

Det är miljontals kronor som saknas.

– Företagen får naturligtvis en konkurrensfördel när de inte betalar in avgifterna utan i stället kan lägga in anbud på en lägre nivå. I slutändan är det de stora skogsbolagen som anlitar dessa företag som tjänar pengar, eftersom de får nödvändigt arbete utfört till en lägre kostnad."
Lennart Lund, "Blåsta på pension", Dagens Arbete 26 april

---
UPPDATERING september 2010
Falska f-skattare
Ulrike Meyer-Time, "Die Billig-Unternehmer", Die Zeit 17 mars 2005

Michael Harvey & Felix Behling, “The Evasion Economy: False Self-Employment in the UK Construction Industry” (pdf), UCATT, 2008

Generellt
"Munkavle, låga löner och ingen semesterersättning. Anställda på Timeplan Associates LLP, som bland annat hyr ut städpersonal, vittnar om att företaget struntar i de flesta regler - trots att de har tecknat kollektivavtal med HRF.

- Det här är stort, hur stort som helst, säger Patrik Bohman som är ombudsman på Hotell- och restaurangfacket i Halland.
Det var när en före detta anställd på Timeplan kontaktade honom som historien uppdagades. De anställda, de flesta polska arbetare, misstänks ha fått svarta löner långt under kollektivavtal och varken sjuklön eller semesterersättning.

Dessutom berättar anställda att de tvingats betala en summa av varje arbetad timme till en person på företaget.
- Det skulle användas som en buffert ifall myndigheterna började snoka och arbetarna skulle behöva åka hem, säger Patrik Bohman.

Timeplan Associates LLP har sitt säte i Gibraltar men har verkat i Sverige under ett antal år. Den främsta verksamheten är uthyrning av städ- och byggpersonal till företag. Enligt Patrik Bohman har Timeplan haft ett 60-tal polska arbetare uthyrda till svenska företag de senaste två åren."
Lisa Johnson, "Anställda vittnar om fusk på bemanningsföretag", Hotellrevyn 26 september 2006

---

"Förra året ökade antalet ansökningar från icke-EU-medborgare som vill jobba i Sverige drastiskt. Hotell- och restaurangfacket varnar nu för att många hamnar i klorna på oseriösa arbetsgivare.

Den 15 december 2008 ändrades reglerna för arbetskraftsinvandring till Sverige. Sedan dess har antalet ansökningar om arbetstillstånd från icke-EU-medborgare ökat kraftigt. Många av dem gäller jobb i hotell- och restaurangbranschen, och på HRF är man nu oroade över att människor som kommer hit hamnar hos oseriösa arbetsgivare.
- Vi har fått in ett antal fall där arbetsgivare tagit hit anställda och lovat dem en viss lön och vissa villkor. När de väl kommer hit stämmer det inte alls, säger Chaker Nassar som är ombudsman på HRF:s förbundskontor.

För att Migrationsverket ska godkänna en ansökan krävs att arbetsgivaren erbjuder anställningsvillkor och löner som är minst i nivå med svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket. För att säkra detta ska det berörda fackförbundet få tillfälle att yttra sig över anställningsvillkoren.
- Problemet är att Migrationsverket beviljar ansökningar som vi har avstyrkt. Om arbetsgivaren bara har fyllt i ansökan rätt så blir den godkänd. Sedan är han fri att betala vilken lön som helst eftersom Migrationsverket inte gör någon uppföljning, säger Chaker."

Lisa Castilla, "Det liknar människohandel", Hotellrevyn 15 mars 2010


Övergångsregler-diskussionen i Sverige inför 1 maj 2004


MEDIA
"– Skulle vi som ensamt land säga till Östeuropas medborgare att hit är ni välkomna att jobba, mot naturaersättning tio timmar, och sedan få tillgång till våra sociala förmåner, och dessutom kunna ta hem pengar till era familjer, då är vi naiva, säger Göran Persson.

Enklaste sättet att komma runt svårigheterna är att kräva arbetstillstånd av de nya EU-ländernas medborgare. Den tid som det kan göras är mellan två och sju år. Och Göran Persson tycker inte att sju år är en så lång tid."
SR Ekot, "Persson vill ha övergångsregler för ny EU-arbetskraft", 30 januari 2004

"De tre största partierna i riksdagen vill nu ha övergångsregler för arbetskraft från de nya EU-länderna. De har tidigare varit ivriga förespråkare för fri rörlighet, men säger nu att de är "oroliga" för att det kan leda till ökad främlingsfientlighet. De försöker därmed i praktiken åstadkomma en repris på folkpartiets succé med språktestkravet i valrörelsen 2002.
Till synes finns det en betryggande majoritet i riksdagen för att införa någon form av stoppregler. Men socialdemokraterna, moderaterna och folkpartiet blinkar åt helt olika väljargrupper med sina utspel, och därmed krävs stora eftergifter av något av partierna i det märkliga övergångsspelet för att det inte ska sluta med att det inte bli några begränsningar alls - och att de tre partierna bara står där med de politiska principbyxorna nere och skyller på varandra."
Henrik Brors, "Rävspel om östregler kan bli ett nej", DN 23 mars 2004

"Statsminister Göran Persson sa nej! nej! nej! Men så en dag gjorde han helt om och sa 'social turism'. DN har granskat turerna bakom övergångsreglerna och hur tv-programmet 'Uppdrag granskning' fick regeringen att föreslå stopp för östeuropéerna."
Henrik Brors, "TV-inslag fick Persson att byta fot", DN 5 april 2004



RIKSDAGEN

- debatt på temat "Särskilda regler under en övergångsperiod för arbetstagare från EU:s nya medlemsstater" 28 april 2004 med Per Westerberg (m), Bo Könberg (fp), Sven Brus (kd), Ulla Hoffmann (v) m fl. Beslut fattat.
- 25 mars 2004: Sven Brus (kd) härjar lite i frågan, med svar från Per Nuder (s).

---

Elektrikerna om Lavaldomen

Elektrikerförbundet har gett ut ett specialnummer av Avtalat om den senaste versionen av Lavaldomen.

---

Wright om fria rörligheten
"There is no straightforward explanation for the varying responses of EU-15 states to free movement, but domestic political pressures and economic institutional factors – not to mention the policy positions of other member states (1)– certainly played a part. This is evident in the case of the UK, which was the only large member of the EU-15 to allow A8 nationals to freely work, but subsequently prevented A2 nationals from being able to do so.

The majoritarian nature of Westminster democracy meant that Blair government had few political constraints in implementing a policy of free movement in 2004. This was a privilege that would not have been offered by the political systems of many other EU-15 states, but perhaps meant that the Blair government was more shielded from any discernable political costs, which were no lesser than elsewhere.

Nonetheless, economic considerations had the greatest bearing over the Blair government’s decision to opt for a policy of free movement. Labour shortages arising from low unemployment fuelled by over a decade of sustained economic growth meant that the competition for jobs between A8 nationals and UK residents was likely to be less of a problem than in other EU-15 labour markets. But whereas most EU-15 governments saw free movement as having a potentially adverse economic impact, the Blair government justified its position in terms of the benefits that could be delivered.

When announcing the Blair government’s intention to allow A8 nationals to work freely in December 2002, Foreign Secretary Jack Straw said such a move was “in the UK’s interest” because it would “attract workers we need in key sectors”(2). By contrast, the language used by leaders of the EU-15 states that imposed restrictions was often couched in terms of the potential costs that would otherwise be imposed on their more protectively regulated labour markets. For instance, German Chancellor Gerhard Schröder said that domestic labour markets, particularly those in areas bordering the accession states, would not be able to accommodate a large inflow of workers (3).

This contrast was also evident in the way that interest groups and the broader community responded to the prospect of free movement. While business groups and trade unions were hostile to such a position in states such as Germany and Austria, in the UK these groups were supportive. And although public opinion and press coverage towards immigration was similarly ambivalent in the UK and Germany, concerns about labour market impact were more apparent in the latter (4).

This was not simply a question of job vacancies and unemployment; there are also structural explanations for why free movement was a more appealing prospect in the UK than elsewhere. Rates of unemployment and/or labour market inactivity were in fact lower in a number of other EU-15 states that adopted restrictive policies – such as Austria, Denmark, Luxembourg and the Netherlands – than in the UK (5). But the more flexible nature of the UK labour market meant that it was better placed to absorb more workers without an accompanying increase in unemployment (6).

Despite both adopting open labour market policies with similarly low levels of unemployment, over 200,000 A8 nationals came to work in the UK each year following enlargement, compared with only around 5,000 to Sweden (7). While strong demand for labour in the UK was one reason for these disparities (8), weaker labour market regulation enabled employers to hire migrant workers on relatively lower wages and conditions, particularly compared with Sweden, where much stronger regulation afforded no such scope (9)."

Chris Wright, PhD Candidate, Department of Politics and International Studies, University of Cambridge, "The complicated politics of free movement" på PERG-bloggen 14 juli

---

Europadomstoldom om arbetsrätt


Samuel Engblom har ett mycket intressant inlägg på TCO:s utredarblogg:
"Ett knappt år efter Lavaldomen, i november 2008, kom en dom från den andra domstolen på Europanivå, Europadomstolen för mänskliga rättigheter i Strasbourg – Demír och Baykara mot Turkiet – som fick betydligt mindre uppmärksamhet i media, men som experterna i takt med att domen analyserats och bekräftats av domstolen i senare domar nu anser kan få större betydelse än Lavaldomen."
---

Polen-konsulten

  • Polenkonsulten AB är en konsultfirma som har konsultuppdrag för ett antal självständiga polska företagare (hantverkare)
  • Dessa företagare har inregistrerade företag i sitt hemland Polen.
  • Dessa polska företagare har av svenska skattemyndigheter erhållit F-skattebevis och är registrerade för moms i Sverige.
  • De polska företagarna kan därmed åta sig uppdrag i Sverige, i enlighet med svensk och europeisk lagstiftning.
  • Polenskonsulten AB vidarebefordrar de förfrågningar som kommer in från företag och privatpersoner till de polska företagarna.
  • De polska företagarna väljer själva de uppdrag de vill åta sig och kontaktar beställaren själva eller genom Polenkonsulten AB.
  • Under 1999 debiterade de polska företagarna från 100.- per timme exklusive moms.

http://www.polenkonsulten.se/

Jfr:
Erik Magnusson, "Billig personal hyrs ut i Tallinn", Sydsvenskan 29 maj 2005
http://www.byggindustrin.com/nyheter/byggjobb-for-halva-priset---arbetare-fra__4025

---

EP-dokument om arbetskraftsmigration


Håller på och försöker kolla in Europaparlamentets material om arbetskraftsmigration i EU.

Hittar bl a på Legislative Observatory att EP i mars 2006 antog en rapport som ungerske MEP Csaba Öry på eget initiativ skrivit om att medlemsländerna borde avskaffa övergångsreglerna för migration från NMS8.
"The committee adopted the own-initiative report drawn up by Csaba ÖRY (EPP-ED, HU) in response to the Commission paper on the transitional arrangements restricting access for workers from eight of the 'new' Member States to labour markets in several of the 'old' Member States. Pointing out that 2006 has been declared 'European Year of Workers' Mobility', MEPs stressed that the free movement of workers is one of the four fundamental freedoms of the EC Treaty, as well as an expression of solidarity between the old and new Member States. They called for the transitional measures in force to be abolished, "given that there are no signs of strain on the labour markets of the Member States which have opted for openness without restrictions" and that fears of massive migration have proved groundless. They added that the transitional periods were a major contributory factor to higher levels of illegal work and"sham self-employment", and would increasingly lead to"regionally acute wage pressure", unfair working conditions and exploitation of migrant workers.

The report said that Member States should abolish national rules which contradict the 'status quo clause' of the Accession Treaty, which stipulates that workers from the new Member States should not face greater restrictions than applied before the accession treaties were signed. It also called on the Member States to enforce the preference rule whereby, when a post is vacant, nationals of the new Member States have priority over non-EU nationals. Labour law should also be strictly enforced so as to guarantee that all EU workers are treated equally, that there is fair competition among businesses and that social dumping is presented.

The Commission was urged to: intensify cross-border joint action by the Member States' labour inspectorates; consider setting up a corresponding European cooperation network (a 'social Europol'); produce standardised statistics, in conjunction with the Council, on intra-EU migration by January 2009; set up systematic monitoring of migration of workers within the EU; and provide the funds necessary to finance these actions."

Csaba Öry, "

The transitional arrangements restricting the free movement of workers on European Union labour markets "
Finns här: http://www.europarl.europa.eu/oeil/resume.jsp?id=5312942&eventId=926426&backToCaller=NO&language=en
Hela dokumentationen kring rapporten finns här: http://www.europarl.europa.eu/oeil/file.jsp?id=5312942

---

Resolution on the Posting of Workers (på Jan Anderssons initiativ), juli 2007:
http://www.europarl.europa.eu/oeil/file.jsp?id=5493432

---

Plenardebatten i EP föranledd av Kommissionens uttalande efter Domstolens dom i Laval- Rüffert- och Vikingfallen, april 2008:
http://www.europarl.europa.eu/oeil/file.jsp?id=5625442

---

Rapport, på Jan Anderssons initiativ, om hot mot kollektivavtalssystemen som antogs av EP oktober 2008:
http://www.europarl.europa.eu/oeil/file.jsp?id=5620232

---

Resolution om implementeringen av direktivet om posterade arbetare, antagen av EP med 295 röster mot 72, efter ett initiativ av Elisabeth Schrödter (Gröna), 2006:
http://www.europarl.europa.eu/oeil/file.jsp?id=5312992

---

Arbetskraftens rörlighet i EU


"Jag brukar säga att när en arbetslös finsk skogsarbetare lätt och villigt rör sig till en spansk vingård för att ta ett nytt jobb, då har man den rörlighet på arbetsmarknaden som krävs för att införa en gemensam valuta."
Göran Persson i Den som är satt i skuld är icke fri, 1997 (citeras här)

Jag har tidigare skrivit om arbetskraftsmigration inom EU, om boomen efter östutvidningen år 2004 och även om tecken på att en del av arbetarna från de nya medlemsländerna börjat vända hem från EU15-länderna i år när konjunkturen vänt nedåt i Västeuropa och lönerna under tiden stigit kraftigt i de nya medlemsländerna. (6 juni, "Polska gästarbetare återvänder från Storbritannien".)

Economist rapporterar nu om ett utflöde av framför allt polska migrantarbetare från Irland, som mottagit väldigt många migrantarbetare sedan 2004. Tidningen konstaterar att konjunkturen vänt nedåt och arbetslösheten uppåt, och att om 20 000 polska arbetare som blivit arbetslösa lämnar Irland för att åka hem till Polen, sjunker arbetslösheten med 1 procent. Det beräknas att nettoutflödet av migranter från Irland fram till april 2009 kommer vara ungefär 30 000. Economist kallar detta "Europe's surprising labour flexibility". Och visst är det flexibelt. Dock är det också värt att notera, att när vi talar om ekonomisk flexibilitet är det värt att fråga: vem är det som ska bli flexibel?

Economist, "Europe's surprising labour flexibility", 27 nov

---

Även: Jan Cienski, "Migrants: many decide it is time to return home", FT 8 december

---

EU-politik efter Laval, Viking & Rüffert: hösten 2008

12 dec kommer Stråths utredning

Lag & Avtal, "Lavalutredningen på mejllängds avstånd", 26 november (med länkar till tidigare L&A-artiklar om Vaxholmfallet)

Göran Färm, "Seger för s och facket i EU", 30 oktober

Jan Andersson, "2 - 0 till Europas löntagare", 22 oktober, om direktiv om bemanningsföretag

Jan Andersson, "Europaparlamentet kräver likabehandling av löntagare", 22 oktober - om EP:s sysselsättningsutskotts omröstning om Jan Anderssons betänkande om ECJ:s tolkning av utstationeringsdirektivet. 38 röstade för, 0 emot och 5 lade ner sina röster.

Europaparlamentets hemsida, "Ledamöter vill följa upp utstationeringsdirektivet", 23 oktober

Europaparlamentet. Jan Anderssons förslag till betänkande (pdf, 13 s) till Utskottet för sysselsättning och sociala frågor mötet 22 september. Ändringsförslag (pdf, 160 s) till Anderssons förslag. Alla dokument från sessionen 22 september finns här.

debatt med Fritz Scharpf m fl i Social Europe Journal
http://www.social-europe.eu/fileadmin/user_upload/journals/Vol4-Issue1/SocialEurope-13.pdf

Christian Joerges intressant projekt "Handelsliberalisierung und Sozialregulierung in transnationalen Konstellationen" på Uni Bremen, 2007-2011

Jari Hellsten, "Allmängiltiga kollektivavtal täcker huvuddelen av finsk arbetsmarknad", EU & Arbetsrätt nr 1 2005 - om varför Lavalkonflikten inte skulle kunna ske i Finland (eller Norge)

---

Den europeiska arbetsmarknaden - race to the bottom eller till toppen? (september 2008)
En intressant diskussion som poppade upp på workshopen i helgen men bara lite perifert, var den om den europeiska arbetsmarknadsintegrationen, den fria rörligheten, Bolkensteindirektivet och de sociala och politiska aspekterna av denna integrationsprocess.

Kalypso Nicolaidis presenterade ett paper om Bolkensteindirektivet och motståndet mot detta. Hon är chef för enheten för Europastudier på U of Oxford, en akademisk höjdare, en sån som publicerar 10 peer review-artiklar om året, och berättade en anekdot angående Bolkenstein och hennes arbete om det. På en middag träffade hon kommissionens ordförande Barroso, och presenterade sig då som "den enda franska socialisten som stöder Bolkensteindirektivet". Hennes paper handlade om "ömsesidigt erkännande" som metod för europeisk integration och om motståndet mot Bolkensteindirektivet. Nicolaidis är alltså positiv till direktivet och ser motståndet som en anomali, något som måste förklaras.

Bastiaan van Apeldoorn kom med en intressant invändning: det är tvärtom, motståndet är normalt eftersom många skulle förlora på Bolkensteindirektivet, och det är stöd för direktivet som bör ses som en anomali och som vi behöver nya förklaringar för! Alltså en upp-och-nervändning av Nicolaidis argument.

Jag tycker att det är en extremt intressant diskussion. Viktig eftersom det berör arbetsmarknadsutveckling och levnadsstandard för en jäkla massa människor i Europa, intressant eftersom den är så svår: processen pågår nu och det är inte lätt att urskilja vad som är positivt och vad som är negativt.

Jag ska skriva, är det tänkt, ett paper till november om hur man kan studera de här processerna på svensk mark, vad man kan använda för teorier, för metoder, för data (statistik, intervjuer osv). Men jag får än så länge ingen rätsida på det hela. Jag tänker i termer av "law of one price" och faktorprisutjämningsteoremet, jag blir verkligen inte av med de tankefigurerna, men här handlar det ju om priset på arbetskraft, en "fiktiv vara" för att vara Marxsk/Polanyisk, som inte är som vilken vara som helst, och jag tycker att det verkar väldigt konstigt att tänka på priset på arbetskraft bara i termer av utbud och efterfrågan. Då är jag mer inklinerad att gå på Geoffrey Harcourts (1972), Joan Robinsons (1978), Warren Samuels (1999) eller Leonard Rappings (1984) syftningar på priset på arbetskraft som satt av något kallat "bargaining strength". Men vad betyder "bargaining strength"? Är det ett socialt uttryck av förhållandet utbud-efterfrågan, i enlighet med att "arbetskraftens reservarmé" i Marx teori upprätthålls för att hålla nere priset på arbetskraft?
Rapping (1984 s 233), som doktorerade på U Chicago och var pionjär inom den nyliberala rationella förväntningar-teorin men under Vietnamkriget genomgick en politisk omvändning till heterodox vänsterekonom, säger om utbud och efterfrågan,
"I am a little bothered by demand and supply. Some of the most important prices, oil prices, the wage rate, and the interest rate, are not determined by demand and supply. They are determined by herd instinct, a social contract, negotiation, dominance, you know, politics and power or just plain speculative frenzy. ... I don’t think it can be put into a formal model. But that doesn’t mean it is wrong."
Det ligger något i vad Rapping säger, utbud och efterfrågan förstått som asociala objektiva krafter räcker inte för att förklara alla priser, men frågan är hur man går vidare från det påståendet, går det att teoretisera/modellera?

I vilket fall, tillbaka till den europeiska arbetsmarknaden.

Genomsnittliga löneökningar i kollektivavtal, 2000-2007 (%)
2002 2003 2004 2005 2006 2007
EU15 3.3 3.0 3.0 2.8 2.9 3.1
NMS10 6.5 5.9 5.6 6.8 8.5 10.5
Källa: EIROnline, “Pay developments - 2007”, tabell 1


EIROnline. 2008. “Pay developments – 2007”. Av Mark Cawley.
Geoffrey Harcourt, The Cambridge Controversy (Cambridge UP, 1972)
Leonard Rapping, intervjuad av Arjo Klamer i Conversations with Economists (1984)
Joan Robinson, "Capital Theory up to Date", i Contributions to Modern Economics (Blackwell, 1978)
Warren J Samuels, "An institutionalist approach to income distribution", i Joep T J M van der Linden och André J C Manders (eds), The Economics of Income Distribution: Hetrodox Approaches (Edward Elgar, 1999)

---

Klipp om arbetskraftsinvandring i dagens Europa
(augusti 2008)

Eurotopics refererar idag en artikel från den bulgariska dagstidningen Standart som handlar om att det råder arbetskraftsbrist i den bulgariska jordbrukssektorn och att landet därför borde öka arbetskraftsinvandringen från Asien. Det här är intressant..

Standart - Bulgaria
Asia to the rescue of Bulgaria
The Bulgarian farm industry is suffering from a lack of workers. The only solution is importing labour from Asia, writes the daily Standart. "Finding capable workers in Bulgaria is becoming increasingly difficult. Demand has long outstripped supply on the labour market. The situation in the countryside is especially difficult. Farmers prefer to make do with the produce from two or three thousand square metres of land and a couple of cows, rather than looking for work. Investors in agriculture and other areas have long had no alternative in their choice of workers. ... It is well known that agricultural work is not attractive, and that salaries are under 500 - 600 euros. People in the sector should now look to the Asian market for a solution, as many other countries have done." (06/08/2008)
http://www.eurotopics.net/en/presseschau/aktuell.html
http://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2008-08-06&article=242961

---
Uppdatering 13 augusti
Mer Eurotopicsklipp om arbetskraftsinvandring i Europa

Elsevier - Netherlands
No guest workers!
The weekly political magazine Elsevier is warning of the results of increasing immigration to the Netherlands from Eastern Europe: "In principle, it could be a healthy development if Eastern Europeans were to fill gaps in the job market in the Netherlands, but immigration has another side to it. Not all Eastern Europeans want to return to their home countries after their work is done, and what is worse, some of the Eastern European migrant workers have applied for jobless benefits in the Netherlands. But the Netherlands already has enough welfare recipients. ... The old story of guest workers is threatening to repeat itself. This fall, the cabinet will decide whether the requirement for work permits for Romanian and Bulgarian workers should be dropped ... as is the case in Poland already. Let the latest increase in Eastern European immigration be a warning to us: If Romanians and Bulgarians are permitted to resettle unhindered, their numbers in the Netherlands will rapidly rise, as will all the familiar problems." (13/08/2008)
Robert Stiphout, "Gastarbeid: snapt het kabinet het nou nog niet?", Elsevier 12 augusti

---
Uppdatering 24 augusti
Mer från Eurotopics om bulgarisk arbetskraftsmigration, denna gång till Skottland

Standart - Bulgaria
Second-class citizens?
In Bulgaria the case of Bulgarian students who took holiday jobs in Scotland through an employment agency and arrived there only to be forced to live in pitiable accommodation and receive less pay than promised has caused a scandal. For the daily Standart this is an intolerable situation: "Firstly, the whole affair ... was handled by a licensed agency. Secondly, Bulgaria is already an EU member and the times when foreign workers had to spend the night in a cellar full of rats in some foreign country so they could save up money to buy a car should have ended by now. ... If following an inquiry it turns out that the employment agency was responsible, it should be severely penalised. And those in government should give employers in Great Britain an official warning that they cannot treat Bulgarian workers willing to do jobs no one else wants to do like goods to be bought in bulk. For if the state turns a blind eye and offers no support in such a situation, Bulgarians could end up being treated like second-class citizens." (20/08/2008)
http://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2008-08-20&article=244793

---
Uppdatering 3 september
Mer Eurotopicsklipp om arbetskraftsmigration i Europa

Trouw - Netherlands
Return to Eastern Europe
An increasing number of Eastern European migrants who found work in the Netherlands are returning to their home country. The daily Trouw laments this trend: "Their departure will lead to labour shortages in the agricultural sector, the metal and cleaning branches and the construction sector. ... This is worrying for these sectors, but it is also a sign that Europe is growing up. The European Union had the foresight to expand the free circulation of goods and services and created a monetary union. But the Achilles' heel of economic unity was the labour market. ... It is the member states who refuse to abolish restrictions in order to protect their own people. ... If the workers' rapid migration movements are a sign that Europe is growing up, the Netherlands apparently does not know how to deal with this situation. The Hague appears to be primarily concerned with avoiding giving the impression that people are welcome here. ... The Hague must recognise that as regards migration we should be accelerating rather than decelerating." (03/09/2008)
http://www.trouw.nl/teasers/article1075921.ece/Den_Haag_moet_sneller_leren_denken_dan_de_migratiestromen_gaan

---
Uppdatering 22 september
Mer Eurotopicsklipp (22/9) om arbetskraftsmigration i Europa

Eesti Päevaleht - Estonia
Sweden recruits Estonian doctors
The emigration of so many of its doctors is increasingly becoming a problem for Estonia: with their higher salaries the Nordic states are luring the doctors away, the Estonian daily Eesti Päevaleht writes. It adds that in Finland alone around 360 doctors, 30 dentists and 65 nurses from Estonia were working in 2007. "Now the community of Gävleborg in Sweden has started a campaign to recruit between 20 and 30 doctors in the Baltic states. ... Estonians' interest in working at Swedish hospitals has grown from year to year. ... Although doctors' salaries have risen substantially in the past few years, they still earn considerably more in Sweden than here. And the more doctors move from Estonia to Sweden, the more attractive Sweden becomes for Estonian doctors because ... they [can already] be received into an Estonian community. ... Sweden is currently looking for emergency doctors, psychiatrists and surgeons in the Baltic states. Candidates do not even need good command of the Swedish language because there are special language courses on offer for them in Sweden." (22/09/2008)
http://www.epl.ee/artikkel/442383

---
När tio länder - däribland dem sju central- och östeuropeiska postkommunistiska länder med en rikedomsnivå klart under de dåvarande EU-medlemmarna (EU-15) - blev medlemmar i den europeiska unionen 1 maj 2004 fanns det i EU en hel del oro kring utvidgningen. Den socioekonomiska aspekten handlade om rädsla för djup ekonomisk integration - fri rörlighet för arbete, varor, tjänster och kapital - mellan rika västeuropeiska och mindre rika postkommunistiska länder. Många i EU-15 trodde att integrationen skulle leda till "race to the bottom", "social dumping" och "välfärdsturism", när central- och östeuropéernas nya rörlighet och tillgång till EU-15-länderna skulle få dem att svämma in i EU-15 och ta lågbetalda arbeten och utnyttja välfärdsstaterna.

På grund av denna oro införde alla EU-15-länder utom Sverige, Storbritannien och Irland "övergångsregler" mot den fria rörligheten för arbetare, från de tio nya medlemsländerna. Vi har sett ett stort inflöde av arbetare från de nya medlemsländerna till Sverige, Irland och - framför allt - Storbritannien, men knappast i form av "välfärdsturism".

Nu, fyra år efter utvidgningen, har Frankrike avskaffat sina övergångsregler.

Slovakiska tidningen Sme kommenterar:
"Časy sa menia a po nástupe prezidenta Nicolasa Sarkozyho vyrukoval Paríž s novou iniciatívou. Presne štyri roky po rozšírení únie na východ sa rozhodol zrušiť všetky pracovné obmedzenia. „Robotníci z Poľska a východnej Európy sú u nás vítaní. Svet sa zmenil a aj Francúzsko je teraz otvorené,“ vyhlásila ministerka financií Christine Lagarde.
Stop budú mať naďalej Rumuni a Bulhari, ktorí do únie vstupovali vlani."

(snabb och ungefärlig översättning -
"Efter president Nicolas Sarkozys inträde har Paris uttalat ett nytt initiativ. Precis fyra år efter unionens utvidgning österut har man bestämt sig att avskaffa arbetsbegränsningarna(?). 'Arbetare från Polen och Östeuropa är välkomna till oss. Världen har förändrats och Frankrike är öppet', sade finansminister Christine Lagarde.
Reglerna fryses även i fortsättningen för Rumänien och Bulgarien, vilka blev medlemmar i unionen senare."

Štefan Hudec, "Paríž víta poľského inštalatéra", Sme 2 juli 2008

---
Uppdatering 14 juli

Tyskland tänker dock behålla övergångsreglerna. Från Eurotopics (8 juli) tar jag en översättning av en del av en artikel från den polska tidningen Wprost:

"Germany is one of the last EU states to continue to block access to its labour market for thousands of citizens from the Eastern European countries that joined the EU in 2004. The online portal of the conservative news magazine Wprost criticises the plans of the German government to postpone freedom of circulation for Eastern European workers until 2011 and only facilitate access for skilled workers. "Yet again the Germans are fighting the symptoms, but not the disease. ... The German government is convinced ... that opening its labour market to all EU members would flood the German job market with cheap labour. But German farmers are already complaining about labour shortages. ... Because even though Poles are allowed to work in Germany as seasonal workers, they do not want to go to Germany. We all know how a state with a planned economy works. So it is no wonder that a growing number of Germans are leaving the German Eldorado. Last year alone, 170,000 Germans emigrated."

Małgorzata Zdziechowska, "Centralnie sterowana polityka kadrowa", Wprost 7 juli

Eurotopics hittar jag också utdrag ur en artikel från tjeckiska dagstidningen Mlada Fronta Dnes:
"University graduates from Eastern Europe will in all probability be allowed to work in Germany without special permits from next year on. This is Berlin's only concession to relaxing its strict labour market access policy, which in all other respects will continue in force until 2011. The liberal daily Mlada fronta Dnes voices mixed feelings about the move: "The Germans will discriminate less against workers from the so-called new EU countries. This is a sensible move. ... Nonetheless, it is still rather half-hearted because it divides Europeans into different categories. ... And the problem goes deeper. On the one hand the political elite [in Germany] is supposedly wild with enthusiasm, but on the other it pulls back at the slightest sign of domestic pressure and clings on to fictitious national interests. ... The citizens, including those who do not possess a degree, are aware of this hypocrisy which has brought about the current EU crisis."
(Eurotopics 9 juli, artikeln finns inte på Mlada Fronta Dnes hemsida)

---
Se också The Economists special report om EU-utvidgningen år 2004, "In the nick of time", av David Rennie, The Economist 29 maj 2008


---
6 juni
"Some describe it as a full-scale Exodus. Others say the flight is not fully underway. But one things is for sure, the UK is no longer the promised land it once was for Polish workers. /.../

Conditions [år 2004] were perfect for a Polish influx. A British pound bought more than seven Polish zloty, an exchange rate that provided huge encouragement for those wanting to make their living here.
The Polish economy paled in comparison with cash-rich Britain, where homeowners were as yet unfazed by the concept of the "credit crunch" and could think of nothing better than upgrading the plumbing in their heavily mortgaged house.
That kind of work is about to get considerably more expensive, because conditions are perfect in Poland for Poles to head home. Latest figures from the Chartered Surveyors' Building Cost Information Service shows that home improvements are now 20 per cent more expensive than two years ago.
Coupled with a surging Polish economy, and an exchange rate that will buy little more than four zloty to the pound, the Institute for Public Policy Research reckons that up to half of the one million Eastern European workers who arrived in the UK after 2004 have now left."
Harry de Quetteville, "Poles head home to do their own building work", Daily Telegraph 4 juni
---
Uppdatering 8 juli: se även
Alina Białkowska: "Niepewność", Polska Times 2 juli
---
Irländska "skuggföretag"
Simon Johnson: "At least 20 percent of Ireland’s G.D.P. is from “ghost corporations” that have little or no real activity in Ireland. Corporate taxes are set at 12.5 percent, but leading global corporations are able to construct complicated schemes involving other offshore tax havens that reduce their effective tax rates to the low single digits."
Johnson, "Will Ireland default? Ask Belgium", 25 november 2010

---
UPPDATERING maj 2011
Mats Pejer, "Låga löner fråga för rätten", LO-Tidningen 13 maj
Samuel Engblom, "Viktigt att skilja på arbetskraftsinvandring och utstationering", Utredarna-bloggen 19 april
Gösta Torstensson, "Hög tid att ställa krav på ett socialt protokoll", LO-Tidningen debatt 8 april

Och den 1 maj gick tiden för Tysklands sjuåriga övergångsregler för arbetskraftsinvandring från de medlemsländer som gick med i EU år 2004 ut. DGB:s ordförande Michael Sommer talade vid första maj-demonstrationen i Berlin och krävde då, enligt SZ, en minimilön på 8,50 euro i timmen i hela ekonomin, anmälningsplikt för alla arbetsställen, och fler arbetsplatskontroller.
Arbetsmarknadsminister Ursula von der Leyen (CDU) lovade fler kontroller mot svartarbete och lönedumping, framför allt i bygg- städ- vård- och restaurangbranschen. Myndigheten Finanzkontrolle Schwarzarbeit anställer i år 150 personer och ska utökas med ytterligare 100 personer år 2012-13.
Thomas Öchsner, "'Reservoir für Ausbeutung'", Süddeutsche Zeitung 2 maj

Tidigare: 8 feb 10 "Om Rimec", 8 feb 10 "Utländska företag tar hem de stora infrastrukturprojekten", 23 sep 10 "Vellingefallet", 23 sep 10 "Byggnads: Rimec svartlistar fackanslutna", 20 dec 10 "Tolkprojektet", 24 jan 11 "LO:s pressmeddelande angående Nyströmutredningen"

UPPDATERING 1 juni
Tommy Iseskog intervjuad om Bemanningsutredningen på Dagens Juridik:
"- Det som är kontroversiellt i utredarens förslag är förändringarna i utstationeringslagen, den så kallade Laval-lagstiftningen. Förslaget innebär på den här punkten att fackens rätt att vidta stridsåtgärder inte skulle begränsas till krav på minimilöner, säger han.
- Eftersom den så kallade Lavaldomen innebär att rätten att vidta stridsåtgärder begränsas till krav om minimilöner och andra minimianställningsvillkor, föreligger här en konflikt mellan likabehandlingsprincipen, som handlar om minst lika bra villkor, och utstationeringsprincipen, som handlar om minimivillkor."
Johanna Haddäng, "Expert: 'Förändringen i Lavallagen är kontroversiell", Dagens Juridik 8 februari

Ingemar Hamskär/TCO, "Inför krav på behörig representant i arbetsrättsliga utstationeringslagen", 23 november 2010

"Riksdagens näringsutskott vill att regeringen arbetar fram en lag om att utländska företag som är verksamma tillfälligt i Sverige bör ha en representant här.
– Det är glädjande att riksdagen går oss till mötes i den här viktiga frågan. Svensk fackföreningsrörelse tar ansvar för att den svenska kollektivavtalsmodellen ska gå att förena med EU-rätten. Det är positivt att riksdagen i dag visar att man är villig att göra samma sak, säger LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin i ett pressmeddelande."
Göran Jacobsson, "Svensk representant ska krävas för utstationering", LO-Tidningen 12 maj

Almega, "Lagändringar till följd av Lavaldomen"

---
Uppdatering 10 nov 2011
"Socialdemokraterna begär en debatt om hur regeringen tänker tackla Lavalfrågan.

– Det är hög tid att regeringen nu tillsätter den utredning de lovat att genomföra, säger den socialdemokratiska riksdagsledamoten Jan Andersson.

Våren 2011 beslutade riksdagen att regeringen ska tillsätta en utredning för att värna den svenska modellen efter Lavaldomen.
Utredningen som ska komma med förslag på lagändringar ska vara färdig senast den 1 september nästa år.

– Det är knappt ett år kvar tills utredningen ska vara klar och vi har inte hört någonting om den från regeringen, säger Jan Andersson. /.../
Den lag som senare antogs fick kritik för att den inte ansågs värna den svenska modellen tillräckligt mycket. I våras beslöt riksdagen därför att tillsätta en utredning som ska komma med förslag på lagändringar.

Jan Andersson hoppas att det kan bli en ny Lavallag 2012 eller 2013."

Erik Larsson, "S kräver debatt om Laval-lagen", LO-Tidningen 10 november

Uppdatering 27 september 2012
Sofie Lindroth, "F-skatteregler debatteras i riksdagen", Transportarbetaren 13 september
"Enligt Transports och Biltrafikens Arbetsgivareförbunds beräkningar, finns det omkring 1 000 så kallade falska egenföretagare – chaufförer med F-skattsedel som kör under anställningslika förhållanden – i den svenska åkeribranschen."
Tommy Harnesk, "Tvist om polsk F-skattare kan gå till Arbetsdomstolen", Transportarbetaren 19 september

Inga kommentarer: