Tre finanskrisböcker
av Erik
Bengtsson, maj 2011
Simon Johnson och James
Kwak, 13 Bankers: The Wall Street
Takeover and the Next Financial Breakdown. Pocketutgåva, Vintage Books, 2011
(första utgåva 2010). 316 sidor
Raghuram G. Rajan, Fault Lines: How Hidden Fractures Still
Threaten the World Economy. Princeton University Press, 2010. 260 sidor
Andrew Ross Sorkin, Too Big to Fail: The Inside Story of How
Wall Street and Washington Fought to Save the Financial System – And Themselves.
Pocketutgåva, Penguin Books, 2010 (första utgåva 2009). 618 sidor
Den globala
krisen, ”the great recession”, har gett upphov till en mängd böcker med
ambitioner att förklara krisen, från flera olika håll: keynesianer (Joseph Stiglitz,
Paul Krugman), marxister (Andrew Gamble, Alex Callinicos), nyliberaler (Richard
Posner) och journalister (Gillian Tett) står, med exempel inom parantes, för
fyra tydligt urskiljbara ansatser.
Denna review
essay behandlar tre av böckerna om finanskrisen i USA: en bok skriven av Andrew
Ross Sorkin, journalist vid New York
Times, en av Simon Johnson, nationalekonom vid Massachusetts Institute of
Technology (MIT) och James Kwak, student vid Yale Law School, och en av Raghuram
Rajan, finansekonom vid University of Chicago.
Sorkin: skogens alla träd
Andrew Ross Sorkin är
näringslivsjournalist på New York Times
och bevakar dagligen Wall Street i tidningens sektion ”Dealbook”. Hans
krisbok Too Big To Fail är skriven
extremt nära den amerikanska finanskrisens skeende, med en väldig
detaljrikedom, och med sina nära 550 sidor huvudtext – plus sextio sidor
fotnoter, litteraturförteckning och index – är den en mycket välskriven och
skicklig, men också utmattande läsning. Huvudfokus är hösten 2008, Lehman
Brothers och dess fall, AIG:s kris, finansminister Henry Paulson och New York
Feds chef Timothy Geithner. Sorkin fokuserar på människorna i krisen, de
extremt högavlönade, New York City-baserade bankirerna och Washington-baserade
politikerna som rörde sig på den allra högsta nivån under krisen. Sorkin säger
om bokens titel, “too big to fail”, att det inte bara är ett makroekonomiskt
begrepp, utan också beskriver det sätt som människor i finanssektorn tänkte på
sig själva på: de såg, med sig själva som världsekonomins härskare och ”too big
to fail”.
Sorkin har utfört över femhundra timmar intervjuer med över tvåhundra
personer, och skriver med stora anspråk, med stor detaljrikedom: han återger
hur han menar att viktiga aktörer tänkt i situationer, ordväxlingar,
humörväxlingar och annat från möten som han själv givetvis inte var med på. Skeendet
omfattar en mycket stor mängd personer från inansinstitutioner, reglerare och
finansdepartementet, och Sorkin ger i princip alltid en kortfattad, ibland bara
en mening, introduktion till personerna. Detta är ett exempel, från ett möte på finansdepartementet 23 augusti
2008 där finansminister Hank Paulson briefar sina medarbetare: ”Paulson walked
them through the game plan, assisted by Dan Jester, the lanky Texan who had
joined Treasury less than a month earlier” (s 225). Om denne Dan Jester,
en finansministerns medarbetare och en tämligen perifer person i det stora
hela, får vi alltså veta att han är gänglig, från Texas, och bara hade arbetat
på finansen i en månad när det mötet ägde rum. En annan aktör, James B. Lee
Jr., vice ordförande på JP Morgan, introduceras som ”a classic
suspender-wearing banker with a Golden Rolodex” (s 378). (Suspenders är
hängslen, Rolodex är en skrivbordskalender.) Denna miniporträtteknik speglar
Sorkins styrka i familiariteten med sitt ämne och ger färg åt handlingen –
många långa möten, gräl, telefonsamtal och överläggningar – men speglar också
bokens stora svaghet: hur skogen kan försvinna bakom alla träden i en
virvelvind av snabbt och kort introducerade personer som interagerar som på en
mycket intellektuell teaterscen, men vars större sammanhang vi får se någon
annanstans än Sorkin för att hitta.
Skogen försvinner, men här finns många intressanta träd. Christopher Cox,
chefen för Securities and Exchange Commission (SEC), en av de viktigaste reglerarna,
skildras som en ”free-market zealot” (s 425) som inte ville reglera marknaden
ordentligt och möjligtvis var medvetet ineffektiv. Den subjektiva faktorn på
marknaderna belyses väl när en eventuell investering av Warren ”oraklet från
Omaha” Buffett förlänas en enorm betydelse både av Goldman Sachs och Lehman
Brothers när de finner sig i en kris: en investering av mästerinvesteraren
Buffett skulle vara ett tecken på att man skulle kunna lita på företagen, och
förtroende – en subjektiv faktor! – är ett marknadens kitt (s 53f, 295f, 487-9).
Ett av många intressanta exempel på kopplingen mellan politiker och
finansbranschen i Sorkins bok är att Lehman när de vill gå till Buffett för att
söka en investering, ber finansminister Hank Paulson, som tidigare varit VD för
Goldman Sachs, att prata med Buffett för dem! Liknande betydelsen av Buffetts
investeringar för marknadens förtroende så är skräcken för en eventuell
nedvärdering från Moody’s och/eller Standard & Poor en stark drivkraft för
för AIG i krisen (s 227) – informationen om företagens hälsa är imperfekt på
marknaden, så många utgår från Moody’s eller Standard & Poors
investeringsgraderingar när de ska bedöma företags finansiella hälsa. Ännu ett
exempel på informations- och kommunikationshantering i en ekonomi med imperfekt
information och informationsassymetrier är när Lehman Brothers VD Dick Fuld i
april 2008 går till TV-journalisten Jim Cramer för att få Cramer att tala väl
om Lehman i sitt program; Cramer var en motståndare till short-selling och därför
kunde Fuld bygga en allians med honom mot dem som just höll på att sälja
Lehmans aktier kort (s 96).
Sorkin ger också insikt i kulturen på Wall Street, som skillnaderna i
företagskultur, mellan snobbiga Goldman Sachs (s 51, s 173f) och mer kämpande, hårda
Lehman Brothers med en ”combative worldview” (s 28). Att Bank of America, en
stor affärsbank, köper upp investmentbanken Merrill Lynch i krisen beskrivs
”som om Wal-Mart köpte Tiffany’s” (s 362). Han beskriver skillnaderna mellan
bankers och traders som ” the closest thing to class warfare on Wall Street. Investment banking was esteemed as
an art, whilde trading was more like a sport, something that required skill,
but not necessarily brains or creativity” (s 24).
Det är ett grodperspektiv på finanskrisen som man får här. Handlingen är
geografiskt begränsad till ett fåtal områden: Manhattan, regeringskvarteren i
Washington D.C., välbärgade förorter på Long Island från vilka Dimon och andra
åker helikopter eller bil med chaufför in till jobben på Manhattan, och så ett
fåtal utflykter till mer perifera platser, som Jackson Hole i Wyoming där
Federal Reserve har en viktig konferens varje år. Sorkin med sin stora närvaro
och rika material av intervjuer ger liksom en del i kriminalmål läckta
e-postbrev och inspelade telefonsamtal från finanskapitalismens aktörer, en
fascinerande bild av den lilla värld som är finanskapitalismens topp. Ibland är
denna värld komiskt liten: Sorkin återger (s 146) hur Goldman Sachs VD Lloyd
Blankfein och Merrill Lynchs VD Stanley O’Neal under en period bodde i samma
hus på Manhattan, och hur O’Neal i lobbyn och trapphuset gick omvägar för att
slippa möta och tala med Blankfein, eftersom han var obekväm i dennes sällskap.
Det är fascinerande hur USA:s finanskapitalistiska elit, ”masters of the
universe” för att använda titeln på en bok om Goldman Sachs, vars agerande har
konsekvenser i hela världens ekonomier, samtidigt givetvis också är människor
med individuella drag och sina egna önskningar och bekymmer. Ytterligare en sak
som framstår tydligt med Sorkins grodperspektiv är hur sammanflätade de
finanskapitalistiska och ekonomisk-politiska eliterna är i USA: som sagt så kom
Bushs andra finansminister John Paulson från Goldman Sachs, och att
finansministern, dennes team, och reglerarna på Fed och andra institutioner
kommer från de stora finansiella institutionerna verkar vara mera regel än
undantag.
Sorkin ger dock inte mycket av makroekonomisk analys. Hans bok börjar in medias res med JP Morgans VD Jamie
Dimons tankar på morgonen den 13 september 2008 kring Lehman Brothers, Merrill
Lynchs och AIG:s eventuella fall, och därifrån kör Sorkin på i en välskriven
och kunnig berättelse, men utan att se tillbaka eller åt sidan. Han kan därför
inte heller förklara krisen, varför den började just i USA, varför den tog sig
vissa uttryck i USA, eller varför den kom just när den kom. I slutet kommer det
på ett fåtal sidor ett oundvikligt försök
till en förklaring och den är givetvis inte inkompetent, men dock bara en
outvecklad ”laundry list”-förklaring, utan inbördes viktning: avregleringarna
av banker i slutet av 1990-talet, politisk push för hemägande istället för
hyrande, historiskt låga räntor som ledde till en bubbla, och att Wall Street-kompensationsstrukturen
främjade risktagande (s 538). Alla dessa faktorer är säkerligen delförklaringar
till krisen, men hur viktiga de är relativt till varandra, det diskuterar inte
Sorkin. Logiskt i förhållande till sin journalistiska metod tar han också upp
en psykologisk faktor – ”ego is still very much a central part of the Wall
Street machine” (s 542), vilket inte är konstigt inte minst i förhållande till
det mest minnesvärda personporträttet i Too
Big to Fail, det av Lehman Brothers VD Richard Fuld, ”gorillan” kallad för
sin aggressivitet som trader (en period hade han en uppstoppad gorilla på sitt
kontor!), vars brist på insikt i djupet av sitt företags kris och desperation
under de sista skälvande dagarna är ett lysande exempel på denna boks styrkor.
Med Too Big to Fail får man alltså ta
det goda med det onda: den är en kunnig och välskriven närgången skildring av
finanskrisen i USA, stundtals med verklig nerv och fascinerande inblickar, men
den är också mycket lång och stundtals monoton, och saknar en någorlunda
utvecklad makroekonomisk analys.
Johnson och Kwak: finanskrisens politiska ekonomi
Johnson och Kwaks bok
läste jag omedelbart efter Sorkin, och den var något av en lättnad: kort (316
sidor), fokuserad, analytisk, politisk-ekonomisk – allt som Sorkins bok inte
är. Johnson är nationalekonom vid MIT och var år 2007-2008 chefsekonom för
Internationella valutafonden, Kwak är student vid Yale Law School; tillsammans
driver de krisbloggen The Baseline
Scenario (http://baselinescenario.com). De är, det är uppenbart,
”liberaler” i amerikansk bemärkelse, alltså för en välfärdsstat och en social
blandekonomi, och deras bok är skriven med patos såväl som, förstås, gedigna
nationalekonomiska chops.
De inleder sin bok med ett
möte i Vita Huset den 27 mars 2009, med presidenten och hans stab å ena sidan,
och företrädare för tretton stora banker å den andra. Vita Husets
pressekreterare Robert Gibbs säger efter mötet: ”Everyone has to pitch in.
We’re all in this together.” Detta möte anslår temat för Johnson och Kwaks bok:
finanskrisens politiska ekonomi, samspelet mellan den växande finanssektorns
ekonomiska betydelse och dess politiska makt. Banker blev större, vilket genom
lobbying och kampanjbidrag gav dem större politiskt inflytande, vilket skapade
avregleringar (som avskaffandet av Glass-Steagall-lagen år 1999) som gjorde att
de kunde bli ännu större, vilket ökade deras politiska inflytande, vilket
skapade avregleringar… Och så vidare. Johnson och Kwak konstaterar: ”The political influence of Wall Street
helped create the laissez-faire environment in which the big banks became
bigger and riskier, until by 2008 the threat of their failure could hold the
rest of the economy hostage” (s 6). Detta är too big to fails politiska logik: finansiella institutioner som är
så stora att deras fall tar med sig hela ekonomin i fallet, kommer politiker
att vilja rädda undan fallet för att undvika en kris, vilket ger
institutionerna än mer anledning att ta risker och allmänt leva rövare,
eftersom de vet att de ändå kommer bli räddade om saker går överstyr. Den
insikten, om storbankernas moral hazard,
är standard i krislitteraturen men Johnson och Kwaks originalitet är att de
inte nöjer sig med den faktorn som koppling mellan finanssektorn och politiken.
De går vidare med den
politisk-ekonomiska analysen och skräder inte orden: ”The Wall Street Banks are
the new American oligarchy – a group that gains political power because of its
economic power, and then uses its political power for its own benefit. Runaway
profits and bonuses in the financial sector were transmuted into political
power through campaign contributions and the attraction of the revolving door”
(s 6). (“The revolving door”, svängdörren, står för det mycket stora
flödet av personer mellan finansbranschen och politiken i USA.) Enligt Johnson
och Kwak sker finansbranschens orimligt stora politiska inflytande inte bara
genom kampanjbidrag, lobbyism och svängdörren, utan också genom vad som kan
kallas intellectual capture. Mental
capture är när politiker och reglerare är fångade i en ideologi och världsbild
som mäktiga intressen har och främjar; ”by 1998, it was part of the worldview
of the Washington elite that what was good for Wall Street was good for
America” (s 10).
Finanssektorns politiska makt: fyra kanaler
|
|
Kanal
|
Hur?
|
Moral hazard
|
Too big to
fail-institutioner vet att de kommer räddas om de hamnar i problem, och
därför tar de extra risk
|
Pengar ger
inflytande
|
Kampanjdonationer
och lobbyism
|
Svängdörren
|
Reglerare och
högt uppsatta politiker kommer ofta från finansbranschen eller går till
finansbranschen efter sin administrativa eller politiska karriär; deras
materiella intressen sammanfaller därför delvis med finansbranschens
|
Intellectual
capture
|
Reglerare och
politiker som Feds Alan Greenspan och SEC:s Christopher Cox (se Sorkin, s
425) trodde genuint att finansbranschen i grund och botten var bra och
funktionell och viktig
|
Denna klassificering tar mycket
inspiration från Johnson och Kwak, men är inte identisk med deras (se s 90).
|
Johnson och Kwak
introducerar sin finanskrisens politiska ekonomi genom två omvägar: först i
USA:s historia, tillbaka till Thomas Jefferson och Andrew Jackson och deras
skepticism mot stora banker (kapitel 1), och sedan till 1990-talets många
finanskriser i länder som Ryssland, Indonesien och Sydkorea (kapitel 2).
Kapitel 1 är inte så vidare intressant för en icke-amerikan och jag läser det
snarast som ett sätt för två amerikanska debattörer att legitimera sina
radikala ståndpunkter för en amerikansk publik genom att hänvisa till att
allmänt respekterade historiska figurer som Thomas Jefferson också omfamnat
liknande radikalism. Kapitel 2 är en kompetent men inte innovativ beskrivning
av 90-talskriserna.
Därefter kommer 13 Bankers igång med dess egentliga
ämne: finansbranschens ökade betydelse i USA:s ekonomi sedan 1980, dess
politiska ekonomi, och finanskrisen 2008-10. Kapitel 3 handlar om
finanssektorns teknologiska och organisatoriska utveckling sedan 1980, kapitel
4 handlar om sektorns ökade politiska inflytande på 1990-talet, kapitel 5
handlar om vidare produktutveckling på 2000-talet med produkter som CDOs som
associeras med krisen, kapitel 6 handlar om krisens skeende och kapitel 7 ger
Johnson och Kwaks analys och policyförslag.
Johnson och Kwak definierar finansialisering som ”the transformation of
one dollar of lending to the real economy into many dollars of financial
transactions” (s 59), och ger en begriplig och intressant introduktion till en
mängd av de finansiella innovationer – “exciting banking” – som skett sedan
1970-talet.
Moderna finansiella innovationer: några viktiga nedslag
|
||
Vad?
|
Pionjär
|
När?
|
Handel med
junk bonds – upp från $6 miljarder 1970 till $210 miljarder år 1989
|
Michael
Milken, trader baserad i San Francisco
|
1970-tal
|
Mortgage-based securities, början
på en ”originate to distribute”-affärsmodell
|
Salomon Brothers, New York-baserad
investmentbank
|
1980-tal
|
Arbitrage
trading. Kvantitativ analysförmåga avgörande; datorernas utveckling satte
fart
|
Salomon
Brothers
|
1980-tal
|
Derivat: enkla
derivat, framför allt i jordbruket, hade funnits sedan 1700-talet men nu kom
interest swaps, currency swaps, credit default swaps m m
|
Salomon
Brothers, Bankers’ Trust; populariserade av JP Morgan i början av 2000-talet
|
Interest rate
swaps 1981, credit default swaps tidigt 1990-tal
|
Källa: Johnson och Kwak 2010, s
74-82
|
Flera av dessa
innovationer, framför allt derivat, innebär i enlighet med Johnson och Kwaks
definition av finansialisering att mängden ”pengar” i vid bemärkelse kan öka
genom att investerare kan försäkra tillgångar flera gånger om, och inte bara
tillgångar man själv äger heller: ”this quality made them a new type of
security that could be minted in infinite quantities and traded” (s 82). Förutom
innovationerna, ”exciting banking”, så har finanssektorn i USA också utvecklats
med ”bigger banking” och med en gradvis uppluckring av distinktionen mellan
investmentbanker och affärsbanker. Detta började enligt Johnson och Kwak 1978
när Bankers Trust, en affärsbank, började placera företags commercial paper med
investerare; detta var egentligen något som investmentbanker gjorde, men Fed
tillät det. Detta skapade ett kryphål som successivt vidgades, fram till att
Glass-Steagall-lagens åtskillnad mellan investmentbanker och affärsbanker till
slut avskaffades med Gramm-Leach-lagen år 1999.
I kapitel 5 förklarar
Johnson och Kwak ”structured products”. Structured products är en produkt där
banken som skapar den helt väljer dess egenskaper som maturity (på hur lång
sikt dealen gäller), avkastning, risk med mera. Den är inte knuten till en enda
realekonomisk faktor, men kan vara knuten till en kombination av dem, då är den
en ”asset-based security” (s 121). Structured products blev Wall Streets nya
kassako i former som mortgage-backed securities (MBS), vars värde är knutna
till bostadslån, och collateralized debt obligations (CDOs), som är som MBS
fast knutna till små delar (slices) av lånen istället för till hela lån. Man
kan också göra CDOs av MBSs. MBSs görs ofta ”trenched”: det finns olika
investeringsklasser i dem, de högre har lägre risk och lägre avkastning; om
några av lånen i MBSen defaultar så får investerarna i de högsta
investeringsklasserna tillbaka sina pengar först. Enligt Johnson och Kwak var JP Morgans produkt
BISTRO den första ”syntetiska CDOn”; ”in effect, JP Morgan had created a new
CDO out of thin air, without any of the raw materials – loans or asset-based
securities – usually required” (s 124f). På 00-talet inträffade en boom
i credit default swaps (försäkring) på MBSs och de högsta trenches av CDOs – de
verkade riskfria. Så därför kunde AIG försäkra de super-seniora delarna av JP
Morgans CDOs för 0,0002 procent per år: enligt AIG:s modeller var det en
riskfri investering, gratis pengar.
Denna utveckling av nya
produkter, i vilken deras risker underskattades, var en av huvudprocesserna i
utvecklingen inför krisen. Två andra som Johnson och Kwak lyfter fram var
avregleringar och en bostadsbubbla. Avregleringar skedde bland annat rum i form
av attt Fed 1996 tillät bank subsidiaries att tjäna 25 procent av sina
inkomster från securities (tidigare var gränsen 10 procent), samma år gjorde
Fed och Kongressen det lättare för banker att få expansion till nya aktiviteter
godkänd, och en indirekt typ av avregleringar skedde genom att inga nya
regleringar skapades när nya finansiella produkter skapades (”drift” med Jacob
Hacker och Paul Piersons begrepp i Winner-Take
All Politics[1]).
På frågan om bostadsbubblan medger Johnson och Kwak att det finns ”ett korn av
sanning” i det ofta repeterade påståendet att politikernas vilja att utvidga
husägandet gjorde Fannie Mae och Freddie Macs utlåning mer riskfylld, men de
hävdar att bubblan hade uppstått och spruckit ändå, eftersom de mest riskfyllda
lånen ändå gjordes av andra aktörer (s 145).
Vad gäller krisens orsaker erbjuder inte heller
Johnson och Kwak någon exakt förklaring: de hävdar att det finns många
förklaringar, men att ”few would deny that a U.S. financial system that
inflated an asset bubble with cheap lending, manufactured colossal amounts of
complex and potentially toxic securities, levered up with debt to maximize profits,
and binged on short-term lending played a central role in bringing on the
crisis” (s 156). De ägnar mycket uppmärksamhet åt frågan om krishanteringen
och bail out-paketen. I oktober 2007 köpte Treasury preferred shares i nio
stora banker för 5 procent ränta per år; Johnson och Kwak skildrar detta som
att ”in short, Paulson, a former CEO of Goldman Sachs, was pushing free money
at his former colleagues”. Treasury garanterade också bankernas skulder; detta
ser Johnson och Kwak som ännu en överföring av pengar från skattebetalarna till
finanssektorn. Författarna hävdar också att bail-outs – staten genomförde en
$85 miljarders-sådan av AIG (American International Group) – borde ske mer
genom en ”takeover”-strategi, ett tillfälligt förstatligande, än genom en
laissez faire-strategi som användes i krisen.
Johnson och Kwaks
policyförslag är huvudsakligen att bryta upp de banker som är ”too big to fail”
och hindra dem från att bli det igen, att höja kapitalkraven på
finansinstitutionerna, och som sagt, en annan, mer aktivistisk och mindre
bankvänlig krishanteringspolitik.
Rajan: världsekonomins obalanser
Raghuram Rajan
är professor i finansiell ekonomi vid University of Chicago och var 2003 till 2007
Internationella valutafondens chefsekonom (han efterträddes alltså av Johnson).
Han har tilldelats John Bates Clark-medaljen för mest framstående
nationalekonom under 40 år, fick Financial
Times Book of the Year-pris för Fault
Lines, och utsågs av femtio tunga nationalekonomer frågade av The Economist (”The contemporary
Keynes”, 10 februari 2011) till den ekonom som har de viktigaste idéerna i
post-kris-världen. Han är alltså en tung pjäs.
Hans krisbok, Fault Lines, står för ytterligare en
annan approach än Sorkins journalistiska närskildring och Johnson och Kwaks politiska
ekonomi. Rajans upplägg är betydligt bredare: han pratar inte bara om USA:s
ekonomi utan om hela världsekonomins kris och obalanser, om än med USA i
centrum. Denna boks modell av världsekonomin består av två typer av länder.
Ett, underskottsländer som USA, som konsumerar mer än vad de producerar. Två,
överskottsländer som Tyskland, Japan och Kina, som producerar mer än vad de
konsumerar (och följer en exportorienterad tillväxtmodell). Det är ingen
”modell” i formell nationalekonomisk mening, utan Rajan skriver, lite
förvånansvärt för en finansprofessor från University of Chicago kanske, helt
populärt och utan matematik och teoretiska nationalekonomiska fördjupningar.
Men det är en ”modell” på så sätt att Rajan på 260 sidor vill diskutera hela
världsekonomin utifrån den nuvarande krisen, och peka på dess imbalanser och
vad som kan göras, och att han därför nödvändigtvis måste förenkla och skala
bort komplexiteter. Det gör han genom fokus på å ena sidan USA och å andra
sidan de exportorienterade länderna. Tillvägagångssättet, som är pedagogiskt
framgångsrikt men som för en kritisk läsare öppnar för en stor mängd
kompliceringar och kritiska frågor, påminner faktiskt om det i en bok av en
akademiker av ett tämligt annorlunda slag, men som ändå åberopas i Rajans bok:
den marxistiske historikern Robert Brenners bok The Economics of Global Turbulence från 2006. Brenners bok är en
analytisk historia över världsekonomin sedan andra världskriget, med empiriskt
fokus på industrisektorerna i USA, Tyskland (som får representera Europa) och
Japan (som för representera Östasien). Brenners fokus har kritiserats – kan man
i en världsekonomi där tjänster spelar allt större roll verkligen analysera den
på en empirisk grundval helt tagen från industrisektorn? osv – men återigen,
som pedagogisk förenkling fungerar den väl. Som en person från Sverige, ett
litet, perifert, exportberoende land med en typ av politisk konfigurering
mycket olik USA:s, Japans och Kinas (men med en del likhet till Tyskland), blir
det naturligt att fundera över hur man skulle passa in ens eget land i Rajans
(eller Brenners) modell över världsekonomin. En grannlaga uppgift för någon
svensk ekonomi-journalist eller akademiker som vill skriva en sådan bok! Rajans
uppdelning mellan överkonsumtionsländer och exportorienterade länder i dagens
världsekonomi är allt annat än innovativ – till exempel så har Financial Times Martin Wolf ofta
återkommit till denna uppdelning under de senaste åren – men den enkla
uppdelningen fungerar bra här.
I introduktionskapitlet definierar han titelns begrepp ”fault lines”, en
metafor från geologins linjer mellan teutoniska plattor, som linjer i
världsekonomin kring vilka påfrestningar och konflikter byggs upp, vilket kan
leda till ekonomiska katastrofer. Rajan pekar ut tre stycken i dagens
världsekonomi. Ett, dysfunktionell inrikespolitik inte minst i USA, med
exemplet den våldsamt ökade inkomstojämlikheten, som en instabilitet. Två,
handelsobalanserna i världsekonomin. Tre, finanssystemet och dess koppling till
handelsobalanserna. Som vi ser är Rajans policy-intressen i denna bok klart
vidare än finanssektorn och finansregleringar, och han ägnar ett helt kapitel åt
att diskutera policies för att förbättra equality of opportunity i USA (som man
kan förvänta sig från en Chicago-ekonom blir det mycket James
Heckman-referenser i det kapitlet).
Rajans
analys av USA är som följer. Kapitel 1 handlar om USA:s bolånekris. Rajan
betonar den ökade inkomstojämlikheten i USA de senaste tre decennierna, och
hävdar att politiker har försökt bemöta den ökade ojämlikheten genom att öka
tillgången till lån framför allt för låginkomsttagare, vilket ledde till
subprime-krisen. Politiker som presidenterna Clinton och George W Bush Jr
betonade värdet av hemägande för samhället, och hade uttalade strategier för
att utvidga ägandet bland låginkomsttagare, men andra analytiker av
subprimekrisen, som Joseph Stiglitz (i boken Free Fall) har hävdat att politiska satsningar genom Fannie Mae och
Freddie Mac i själva verket inte var avgörande för subprimekrisen, utan att den
hade skett ändå, även utan statlig inblandning. Rajan håller alltså inte med om
detta, och hans resonemang gentemot kritikerna är ett bra exempel på hans
diplomatiska, lite småtråkiga stil: ”Some progressive economists dispute
whether the recent crisis was at all related to government intervention in
low-income housing credit. This
certainly was not the only factor at play, and to argue that it was is
misleading. But it is equally misleading to say it played no part.” (s
42) Å ena sidan, å andra sidan. I kapitel 4 går han vidare med att analysera
USA:s relativt ogenerösa välfärdsstat, och hur denna hänger ihop med den
ekonomiska omvandlingens former: han hävdar att förr så var recessionerna i USA
kortare än recessionerna i europeiska länder, och därför så kunde man ha
kortare tid med a-kassa i USA: folk fick nya jobb snabbt. Sedan recessionen
1990-91, hävdar Rajan, har dock något hänt: återhämtningarna från recessionerna
är nu långsammare i USA, och eftersom socialförsäkringarna inte har gjorts mer
generösa, så har brutala luckor i systemet öppnats. Rajan hävdar också att
USA:s relativt ogenerösa välfärdsstat hänger ihop med landets tradition av
kraftiga stimulanspaket i recessioner, vilka ytterligare förstärkt landets roll
som konsument och stimulerare nr 1 i världsekonomin (s 100). Kapitel 5 till 7
beskriver upptakten till den stora recessionen: lös penningpolitik med låga
räntor och Greenspans löfte att Fed inte skulle punktera bubblor utan bara
städa upp efteråt, huslånens degenerering, och de finanskapitalistiska
innovationer som var sammankopplade med den processen. Rajan diskuterar många
marknadsimperfektioner men är i grund och botten vänligt inställd till
marknadskapitalismen: ”Usually, competitive market mechanisms keep the search
for profits on a track that also ensures it enhances value to society. This is the fundamental reason why
free-market capitalism works and why bankers usually do good even as they do
very well for themselves.” (s 126) Rajan skriver uttalat, medveten om
ämnets politiska laddning, att han inte vill frikänna bankirer från all skuld
för krisen (s 152f), men det är svårt att komma undan intrycket att det ändå är
vad han gör. Rajan hävdar att det är incitamentstrukturerna som var fel, och
diskuterar följande reformer för att fixa incitamenten (kap 8). Ett, staten och
dess reglerare ska inte ”prop up” en marknad i kris (!). Två, regleringar bör
utformas kontracykliskt, så att regleringarna är strängare i
expansionsperioder. Tre, bonusar ska inte till 100 procent betalas ut
omedelbart, utan ska ge lite långsiktigare perspektiv. Fyra, reglerarna behöver
bättre information för att kunna göra sitt jobb. Fem, privatisera Freddie och
Fannie. Sex, too systemic to fail-bailouts ska undvikas, genom att inte låta
institutioner bli systemiskt viktiga (R avfärdar dock förslagen på ny
Glass-Steagall-lag), genom att tvinga dem ha större bufferts, och genom att
skapa strukturer för att låta dem falla. Sju, avskaffa statens ”deposit
insurance”, offentliga försäkringar för sparare om att deras kapital i
sparbanker inte ska kunna försvinna. Åtta, minska problemet med ”cognitive
capture” i den politiska och reglerande sfären genom en bredare
rekryteringspolitik där inte bara före detta Wall Street-aktörer jobbar med att
reglera Wall Street. Som vi ser är Rajans lösningar – framför allt 1, 5, 6, och
7 –huvudsakligen marknadsliberala; han diskuterar problemen med den
finanskapitalistiska krisen på ett diplomatiskt sätt, men när det kommer till
policyförslagens krita är han ändå marknadsliberal. Hans angreppssätt kan här
liknas vid att ”walk slowly and carry a big stick”.
Rajans analys av de exportorienterade modellerna är som följer. Kapitel 2
handlar förvånande nog om utvecklingsekonomi, och Rajan lägger ut sin
förklaring till varför vissa fattiga länder – till exempel Sydkorea – under
efterkrigstiden lyckats ta sig ur fattigdomen. Rajans förklaring är här
anmärkningsvärt statsorienterad; han går helt och hållet på den så kallade
utvecklingsstatsskolans linje. Utvecklingsstatsteoretikerna var forskare på
1980-talet som studerade de östasiatiska tillväxtundren – Japan, Sydkorea,
Taiwan – och förklarade dem med en korporatistisk kapitalism där en kompetetent
byråkrati med tillväxt som mål styrde ekonomin mot effektivitet och integration
i världsekonomin genom exportorienterad tillväxt. Rajan sammanfattar denna
tillväxtmodell som att det är två saker som behövs: stor statsintervention,
“managed capitalism”, och exportfokus (s 47). Anledningen till att Rajan gör
denna utvikning är för att ge en förståelse för den exportorienterade
tillväxtmodellen som, som sagt, utgör ena halvan i hans modell av
världsekonomin. Kapitel 3 ägnas åt 1990-talens ekonomiska kriser och framför
allt Asienkrisen 1997, som enligt Rajan gav de östasiatiska tillväxtmodellerna,
”managed capitalism”, dåligt rykte som korrupt och riskfylld ”crony capitalism”
(s 78). Ett exempel på att Rajans bok är diskuterande och populärt hållen, och
inte med noggranna belägg för alla påståenden, är Rajans hävdande att länderna
i Asienkrisen drog slutsatsen att de borde fortsätta med exportöverskott men
minska investeringstakten och istället bygga upp reserver av utländska valutor
(inte minst US-dollarn) som skyddsvallar mot nästa kris (s 82). Rajan
presenterar här inga bevis alls – inga tabeller, inga diagram – för att
valutareserverna i länder som Malaysia verkligen ökade dramatiskt efter 1997.
Nu kan jag inte se någon anledning till att Rajan skulle ”ljuga” om detta, så
substantiellt har jag ingen invändning här, men min invändning är att detta överlag
är hur Rajan argumenterar i denna bok: den innehåller totalt sett inga tabeller
och inga diagram, så framställningen är om än välskriven och kunnig så också
något impressionistisk.
På det hela taget är jag lite förvånad över att Fault Lines hyllats så översvallande. Visst är det en bra bok –
grundmodellen med underskotts- och överskottsländer är intressant och
tankeväckande, hans diskussion om recessionernas och välfärdsstatens
förvandling i USA de senaste tjugo åren likaså, och policydiskussionen i kapitel
8 är befriande konkret. Men som sagt, den är impressionistisk, lite väl
diplomatiskt och tråkigt skriven, och ibland öppnar sig en klyfta mellan Rajans
beskrivning av den finanskapitalistiska verkligheten å ena sidan och hans
marknadsliberala optimism å andra sidan.
Sammanfattande funderingar
Finanskrislitteraturen
– förutom de tre här recenserade har jag läst böcker av Tett, Stiglitz,
Callinicos, Gamble, och Bellamy Foster – är stor och spretande, och med
tillräckligt stora olikheter i böckernas fokus och stil för att jag i alla fall
hittills inte alls ska ha tröttnat på dem. Men det finns några slående brister
i litteraturen, saker som jag saknar. Ett, diskussion mellan författarna och
deras olika tolkningar. Man kan förstå att när krisen slog till det fanns
anledning för presumtiva kris-förklarare att skriva så snabbt som möjligt, och
inte tid för att vänta och läsa andra författares tolkningar. Men nu, ett par
år efter de första krisböckernas publicering, borde det finnas utrymme för
sådana diskussioner och synteser. Hur mycket bidrar egentligen ett marxistiskt
perspektiv som Callinicos i förståelsen av krisen jämfört med mer neoklassiska
ekonomer som Stiglitz? (Inte mycket, har jag föreslagit i en recension.) Hur
olika blir förklaringarna beroende på författarens teoretiska perspektiv? Sak två
som jag saknar: krislitteraturen är väldigt fokuserad på USA, det stora landet
i krisen. Men den stora recessionen är en historia om Island, Irland, Grekland
och Spanien liksom en historia om USA. Det vore väldigt givande med en bok som
försöker ge sig på krisens mångfald och olika utveckling i ett par olika
länder. Rajan har gjort en början på en sådan ansats genom att i sin bok
tydligt placera in USA i ett världsekonomiskt sammanhang, och mer av sådant –
kopplingar mellan den nationella och internationella nivån i krisens skeende –
vore intressant och, tror jag, fruktbart.
[1] För min recension av Winner-Take-All Politics, se ”Den ökade
ojämlikhetens politiska ekonomi: fallet USA”, på https://sites.google.com/site/ekgbzzon/.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar