Jag blev kontaktad av en reporter på P1 som undrade om hur man kan se på dagens matprisprotester i ett historiskt perspektiv. Mina tankar gick till historiska upplopp och uppror där det finns debatter om prisernas betydelse: Frankrike 1789, Europa 1848, Sverige och Europa våren 1917. För den franska revolutionen, Labrousse argument att de stigande matpriserna var en avgörande utlösande faktorn; för revolutionsåret 1848, studier som Berger och Spoerers, och för Sverige 1917, hela diskussionen om "Potatisrevolutionen" och oroligheter i Västervik, Södermalm och andra platser med rekvireringar av potatis och annan enkel mat.
En av de saker som jag sa till reportern var också denna: protester och folkliga mobiliseringar mot höga priser är en gammal politisk stridsfråga. Om 1900-talets paradigmatiska folkliga politiska aktion i utvecklade kapitalistiska ekonomier som den svenska var strejken och löneförhandlingen, så var brödupploppet 1700- eller 1800-talets.
Min instinkt är alltså att den folkliga politiska repertoaren under 1900-talet försköts från priskamper till lönekamper. [1] Jag tänkte att jag för 1700-1800-talen skulle kolla på EP Thompsons klassiska artikel om "den moraliska ekonomin": "The Moral Economy of the English Crowd in the Eighteenth Century" från 1971. Thompson riktar en stark kritik mot vad han kallar "den spasmodiska skolan", de forskare som tänker att folk på 1700-1800-talen reagerade spontant, ogenomtänkt och kanske dumt på yttre stimuli, som stigande priser. Gentemot detta perspektiv hävdade Thompson att vanligt folk visserligen kanske inte skrev ner några filosofiska traktater, men att de ändå kunde ha hyfsat genomtänkta idéer om vad som var en rimlig ekonomisk ordning och hur matpriserna skulle bestämmas. [2] Så här lägger han fram detta egna perspektiv:
"It is possible to detect in almost every eighteenth-century crowd action some legitimizing notion. By the notion of legitimation I mean that the men and women in the crowd were informed by the belief that they were defending traditional rights or customs; and, in general, that they were supported by the wider consensus of the community. On occasion this popular consensus was endorsed by some measure of licence afforded by the authorities. More commonly, the consensus was so strong that it overrode motives of fear or deference." (s. 78)
Det är en lång artikel, mer än 60 sidor, som Thompson hade arbetat på i ungefär tio år, och han anför mängder av exempel och belägg: från brev, från anonyma pamfletter, från polisrapporter, och andra källor. (Det handlar mycket om bröd, brödpriser, och protester mot mjölnare och handlare.) Men kärnan är att han menar att det i England på 1500-1600-1700-talen fanns en etablerad ordning, instiftad i lagarna, som garanterade vanligt folk tillgång till enkel mat till vissa priser. Detta var kodifierat inte minst i 1580 och 1630 års Book of Orders. I 1700-talets sista decennier så utmanades denna ordning av frihandelsekonomer som Adam Smith, och dessa vann snabbt framgångar politiskt: "Few intellectual victories have been more overwhelming than that which the proponents of the new political economy won in the matter of the regulation of the internal corn trade." (s. 89) Vanligt folk protesterade om och om igen i slutet av 1700-talet och under 1800-talet mot den nya frihandelsordningen:
"It has been suggested that the term "riot" is a blunt tool of analysis for so many particular grievances and occasions. It is also an imprecise term for describing popular actions. If we are looking for the characteristic form of direct action, we should take, not squabbles outside London bakeries, nor even the great affrays provoked by discontent with the large millers, but the "risings of the people" (most notably in 1740, 1756, 1766, 1795 and 1800) in which colliers, tinners, weavers and hosiery workers were prominent. What is remarkable about these "insurrections" is, first, their discipline, and, second, the fact that they exhibit a pattern of behaviour for whose origin we must look back several hundreds of years: which becomes more, rather than less, sophisticated in the eighteenth century; which repeats itself, seemingly spontaneously, in different parts of the country and after the passage of many quiet years. The central action in this pattern is not the sack of granaries and the pilfering of grain or flour but the action of "setting the price".
What is extraordinary about this pattern is that it reproduces, sometimes with great precision, the emergency measures in time of scarcity whose operation, in the years between 1580 and 1630, were codified in the Book of Orders. These emergency measures were employed in times of scarcity in the last years of Elizabeth, and put into effect, in a somewhat revised form, in the reign of Charles I, in 1630. /.../" (s. 107-108)
Förutom upploppen så har Thompson som sagt också många referenser till pamflettlitteraturen och den politiska litteraturen, och i relation till Book of Orders är detta en fascinerande referens: "The literate had long memories also: the Book of Orders itself was republished, unofficially, in 1662, and again in 1758, with a prefatory address to the reader referring to the present 'wicked combination to make scarcity'." (s. 109)
Det hela låter för en 2000-talsekonomisk-historiker så väldigt Polanyiskt, och jag förstår verkligen hur Tim Rogan för några år sedan kunde skriva en bok om Tawney, Thompson och Polanyi som en grupp av moraliska (moralistiska?) kritiker av frimarknadskapitalismen. Men Thompson, som ändå refererar till en antropolog som Malinowski, refererar faktiskt aldrig till Polanyi i artikeln -- däremot Tawney, angående medeltida uppfattningar om rättvisa. (s. 132)
Däremot så gör Thompson uttalat ett argument om att massornas politiska tänkande och sätt att agera på förändras under hans undersökningsepok, närmare bestämt 1800-talets första decennier:
"We are coming to the end of one tradition, and the new tradition has scarcely emerged. In these years the alternative form of economic pressure — pressure upon wages — is becoming more vigorous; there is also something more than rhetoric behind the language of sedition — underground union organization, oaths, the shadowy "United Englishmen". In 1812 traditional food riots overlap with Luddism. In 1816 the East Anglian labourers do not only set the prices, they also demand a minimum wage and an end to Speenhamland relief. They look forward to the very different revolt of labourers in 1830. The older form of action lingers on into the 1840s and even later: it was especially deeply rooted in the South-West. But in the new territories of tie industrial revolution it passed by stages into other forms of action. The break in wheat prices after the wars eased the transition. In the northern towns the fight against the com jobbers gave way to the fight against the Corn Laws." (s. 128-129)Här närmar vi verkligen oss ett tillyskt argument, och det är därför inte märkligt att Thompson är en så central referens i Tillys bok Popular Contention in Great Britain 1758-1834 (1995). Men Thompsons betoning på segheten i utvecklingen, som han kommer tillbaka till att säga i slutsatserna, är fascinerande och viktig:
"The breakthrough of the new political economy of the free market was also the breakdown of the old moral economy of provision. After the wars all that was left of it was charity — and Speenhamland. The moral economy of the crowd took longer to die: it is picked up by the early co-operative flour mills, by some Owenite socialists, and it lingered on for years somewhere in the bowels of the Co-operative Wholesale Society. ..." (s. 136)
noter
[1] Tilly och andra varnar ibland för teleologiska förklaringar av hur repertoarer av handlingar förändras över tid. Historikern Meg Jacobs har också i en fin studie, Pocketbook Politics (2005), visat priskampernas fortsatte betydelse i USA under 1900-talet, också efter New Deal. Jag tror dock att man sakligt kan säga att den relativa tyngdpunkten för löner och priser förskjutits över tid: från priser i det sena 1800-talet till löner ca 1920-1990, och sedan kanske till priser igen.
[2] En fascinerande och mycket tidstypisk detalj med Thompsons artikel är att han refererar till socialantropologer som Malinowski och menar att vi måste behandla 1700- och 1800-talets engelsmän med samma antropologiska respekt som "Trobriand islanders". I slutet av sin artikel så förklarar han att: "I have tried to describe, not an involuntary spasm, but a pattern of behaviour of which a Trobriand islander need not have been ashamed." (s. 131)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar