Alla Dessa Idéer
ett gästinlägg av Olof Larsson, doktorand i statsvetenskap, Göteborgs universitet
I vilken utsträckning var de
samhällsekonomiska reformer som genomdrevs i Sverige under 80- och 90-talet
(kreditavregleringen, den självständiga riksbanken, inflationsmålet, mm.) nödvändiga, och i vilken utsträckning
var de en konsekvens av ideologiska
förändringar? Detta har länge varit ett hett ämne, både i den svenska
politiska debatten specifikt, samt i den samhällsvetenskapliga debatten kring
idéernas eventuella kausala effekter generellt.
Det finns två stora problem i
den här debatten. Det första gäller förvirringen kring när den avgörande
kursändringen inom svensk politik, och då framförallt inom socialdemokraterna,
skedde. Denna skedde inte när riksbanken blev självständig, eller när Persson
blev finansminister, eller under århundradets skattereform, eller under
”novemberrevolutionen”. Istället skedde den (som senast, som jag skall visa
nedan) när Olof Palme, Kjell-Olof Feldt och deras kollegor satt och skissade på
socialdemokraternas ekonomiska politik inför maktåtertagandet 1982.
Det andra gäller bristen på
ingående studier av vilka samhällsekonomiska alternativ som fanns. Allt för
många böcker och studier siktar in all sin kraft på att skjuta i sank olika
specifika reformer, dock utan att beskriva vilka ekonomisk-politiska
handlingsalternativ som fanns i debatten. Men för att kunna grunda ett argument
kring den förda politikens onödighet i idéernas kausala betydelse måste man
teckna bilden av en serie handlingsalternativ. Annars kollapsar argument till
att endast handla om att folk i maktposition ibland gör felbedömningar, vilket
inte är mycket till sprängstoff.
Idéernas självständiga
betydelse för politiska händelser och förändringar är som sagt ett återkommande
ämne inom den samhällsvetenskapliga forskningen. Framförallt är det ideologiska
normer av olika slag som ställs mot mer krasst ”rationella” ekonomiska
kalkyler. Måna författare vill på olika sätt påvisa att politikens utveckling inte
bara, eller kanske inte över huvud taget, går att förstå utifrån olika
ekonomiska hänsynstaganden – man måste se till idémässiga förändringar hos makthavarna.
I Sverige är detta ämne högst
aktuellt, kanske framförallt för vänstersossar. En återkommande fråga i den
svenska politiska debatten är nämligen i vilken utsträckning allt det som hände
efter 90-talskrien var ekonomiskt
nödvändigt eller en konsekvens av en idémässig
förändring inom den socialdemokratiska eliten. I samma debatt brukar
dessutom ett antal reformer som drevs igenom under enligt vissa närmast
kupp-artade former (”Novemberrevolutionen” när kreditmarknaderna avregleras är
här ett tydligt exempel) tas upp, vilket fördunklar bilden av vad som hände
ytterligare.
Just Sverige har också
självklart debatterats flitigt inom samhällsvetenskapen. Statsvetaren Mark Blyth, professor vid Brown och en
utav de mest profilstarka förespråkarna för idéernas kausala betydelse,
avhandlar till exempel det svenska 80- och 90-talet i sin bok ”Great Transformations”. Blyths argument, i mycket kortfattade och enkel version, är just
att mycket utav det som hände var resultatet av nya, nyliberala idéer som bet
sig fast inom både den ekonomiska och politiska eliten, då framförallt inom socialdemokratin.
Detta ledde till en dramatisk högervridning av politiken, där den gamla
modellen revs upp, inflationsmålet sattes över arbetslösheten, ekonomin
bubblade upp och slutligen kollapsade i 90-talskrisen.
Grundproblemet med Blyths i
övrigt mycket intressanta studie är dock att det inte beskrivs några alternativ
till den förda politiken. Istället är det grundläggande argumentet att varje
enskild reform var ett misstag, som endast försämrade det ekonomiska läget.
Läsaren lämnas dock otillfredsställd när det gäller politiska alternativ. Man
skulle i och för sig kunna tänka sig att man helt enkelt kunde kört på som
innan, med den politik som helt enkelt fördes innan varje enskild reform. Men
de socialdemokratiska regeringar som styrde landet under den här tiden
genomförde inte dessa reformer utan djupare anledning, snarare var varje reform
ämnad att åtgärda en serie övergripande problem. Om argumentet är att det var idéerna
och inte de ekonomiska nödvändigheterna som orsakade förändringen, så måste man
komplettera kritiken av de enskilda
förslagen med att antingen beskriva varför socialdemokraternas
problembeskrivning var felaktig, eller beskriva ett ekonomisk-politiskt
alternativ till den förda politiken.
När den socialdemokratiska
regeringen tillträdde 1982 gjorde man följande analys. Grunden i den svenska
samhällsekonomiska modellen var en framgångsrik exportindustri, vars frukter
man sedan kunde sprida hyfsat jämt över samhället, med hjälp utav Rehn-Meidner
modellen, den solidariska lönepolitiken, med mera. En arbetare eller ett
företag inom exportsektorn fick lite mindre lön respektive vinst jämfört med
vad hen eller det skulle ha haft på en mer oreglerad marknad; en anställd inom
en inhemsk sektor eller den offentliga sektorn fick lite mer. Full
sysselsättning upprätthölls. Företagen beskattades dessutom, vilket
finansierade välfärden, mm. Problemet var dock att lönsamheten inom
exportsektorn hade gått ned under de senaste åren, tills den nu låg långt efter
sina internationella konkurrenter. Kjell-Olof Feldt och hans ”gossar”, som han
själv kallade dom (dvs. Klas Eklund och Erik Åsbrink), gjorde analysen att
kostnaderna för exportföretagen helt enkelt hade blivit för höga, framförallt
lönekostnaderna. Detta var det konkreta problemet som den höga inflationen, det
vill säga framförallt de snabbt stigande lönerna, ledde till. Exportsektorn var
helt enkelt motorn i den svenska modellen, och när den började gå knackigt så
började hela grunden för det socialdemokratiska samhällsbygget rämna, trodde
man.
Det var mot denna bakgrund som
den så kallade ”Tredje vägens politik” föddes. I andra länder löste man helt
enkelt problemet med klassisk austerity-politik, det vill säga dramatiska
nedskärningar och lönesänkningar, gärna kombinerat med en allmän attack på
facken. Feldt och gossarna vill dock gå annorlunda fram. I och med de nära
banden mellan S och facken tänkte man sig att facken skulle övertygas att hålla
igen på sina lönekrav, tills exportindustrin återigen blev konkurrenskraftig
internationellt sätt. Dessutom planerade man en massiv devalvering av den
svenska kronan, vilket missgynnar alla inhemska konsumenter som vill köpa
importerade varor men däremot gör det billigare för exportindustrin. Lönerna
skulle därmed hållas tillbaka eller sänkas, för att främja exportindustrin,
vars vinster förhoppningsvis skulle återinvesteras så att denna sektor stärktes
för framtiden. Här gör också löntagarfonderna ett inhopp. En del av de
resulterande vinsterna för företagen skulle genom dessa garanterat
återinvesteras i Sverige. När sedan exportsektorn gick mot ljusare tider kunde
det progressiva samhällsbygget fortsätta.
Därmed blev på många sätt
inflationsbekämpningen det högsta målet för den ekonomiska politiken. Det är
dock missvisande att beskriva det som att inflationen därmed började
prioriteras framför sysselsättningen, då grundanalysen var att inflationen
måste ner just för att få upp sysselsättningen. Det kan man visserligen tycka
är fel, och det finns många goda skäl till att göra det. Men givet den analys S gjorde rörde det sig
inte om någon omprioritering av arbetslösheten. Återigen måste man antingen
visa på att denna analys var felaktig, eller på att det fanns andra alternativ.
Att ignorera inflationen, eller låta den vara kvar på samma nivå eller öka, var
givet den analys man arbetade med
omöjligt.
Mycket annat som hände under
denna period som ofta nämns i de här sammanhangen är analytiska red herrings. I
dokumentären ”Novemberrevolutionen” från SVT framställs det till exempel som om
att ett par klipska högerekonomer genomförde kreditavregleringen, det vill säga
tog bort taken för hur mycket bankerna fick låna ut, som ett led i en avancerad
långtgående plan för att högervrida Sverige. Om det är höger att prioritera
inflationsbekämpning över arbetslöshetsbekämpning så är dock
kreditavregleringen extremt o-höger. Efter att ha bekämpat och bråkat om
inflationen i en massa år, det vill säga försökt begränsa mängden pengar i
ekonomin, så tar man helt plötsligt bort lånetaken för bankerna, och pengar
sprutar ut i ekonomin. Det är svårt att se vad som är så särskilt höger med att
turbospendera pengar, i stället framstår det hela som ett enormt misstag. Samma
sak gäller problemet med att man först tar bort lånetaken och först därefter
genomför en efterlängtad skattereform, som dock minskar ränteavdragen och helt
plötsligt gör det mycket dyrare att ha lån för alla som lånade friskt under det
pengaregn som beskrevs ovan. Men medan S förhandlade med V på ena kanten och med
en butter opposition på andra, samtidigt som man fäktade runt i rosornas krig
med Stig Malm och LO, ja då blev politiken lite häjkon bäcon ibland. Men här
verkar det snarare röra sig om politiska möjligheter blandade med politiska
misstag. Jag har i alla fall inte läst någon som framgångsrikt argumenterat för
att detta skulle vara del i ett allmänt högerperspektiv på samhällsekonomin.
En annan samhällsvetare som lyckats
med att argumenterat för idéernas betydelse är Craig Parsons, som dock inte
studerat Sverige, utan franska regeringars och partiers förhållande till EU,
till exempel i EMU-frågan. Parsons design av sin studie är dock mycket olika
Blyths. För Parsons är nyckeln till att bevisa idéernas betydelse just att
belysa olika handlingsalternativ, men inte bara det. Det är också viktigt att visa
på hur dessa diskuteras inom det politiska etablissemanget, inom partierna
eller inom samhället i stort under den period när besluten man vill förklara
fattas. På så vis beskriver Parsons hur det vid flera viktiga vägskäl i
Frankrikes EU-politik fanns distinkta handlingsalternativ, och argumenterar givet
dessa för att det var en ideologisk, icke-materiell-rationell disposition som
avgjorde vilken väg man tog (till exempel en allmänt pro-Europeisk hållning hos
t.ex. Mitterrand).
Under våren har jag, bloggens
ägare och ett antal bekanta fört en läsecirkel över 80- och 90-tals kriserna i
Sverige, på jakt just efter idéernas betydelse. Och även om mycket bra har
skrivits, och många misstag som begicks har kunnat klarläggas (inte minst av
Kjell-Olof Feldt själv), har jag ännu inte hittat någon som övertygande har
kunnat argumentera för att det var en viss högerideologi, eller allmänna
högervindar, som gjorde att sossarna tog de avgörande beslut de gjorde. Visst
är Kjell-Olof Feldt en utpräglad högersosse, som stödjer privata aktörer inom
olika delar av välfärden, mm. Men utan en ingående kritik av den problembild
som S hade, eller en kritik av reformerna givet denna parat med en beskrivning
av andra handlingsalternativ, så stannar analysen vid det följande: Sossarna
hade ungefär samma approach till relationen mellan staten och marknaden som man
alltid hade haft; man ställdes helt enkelt inför ett nytt problem.
Kjell-Olof Feldt själv
definierar här på ett intressant sätt hur han själv såg på de grundläggande
skillnaderna mellan höger och vänster i Sverige. Feldt menar att den
grundläggande motsättningen mellan socialdemokratin och nyliberalismen var att
S-regeringen inte accepterade eller
trodde på idén om en ”naturlig arbetslöshet”, det vill säga att arbetslösheten
givet vissa ekonomiska fundamenta borde befinna sig på viss nivå. Denna nivå
skulle i korthet bestämmas av resultat en ekvation mellan arbetsmarknadens
behov av arbetskraft, den arbetskraft som fanns tillgänglig, samt den lönenivå
som bestämdes av denna övergripande utbud/efterfrågans-kalkyl. Därtill
tillkommer en viss arbetslöshet bestående av personer som är i en
transitionsperiod mellan olika arbeten. Enligt det nyliberala tankesättet
skulle varje försök att pressa arbetslösheten under denna nivå bara leda till
inflation och i förlängningen till högre arbetslöshet. S analys var istället
att arbetslösheten berodde på en alltför improduktiv exportsektor parat med en
mismatch mellan vilken utbildning den outnyttjade arbetskraften hade och vad
exportsektorn krävde (den sistnämnda retoriken känns igen än idag). Genom en
kombination av ökad produktivitet inom exportsektorn parat med
arbetsmarknadsåtgärder för att undanröja denna mismatch kunde arbetslösheten
pressas tillbaka än en gång. Det är också ungefär samma argument som Göran
Persson fört om sin tid, t.ex. när han sammanfattar sin regeringsperiod i ”Min
Väg, Mina Val”.
Beroende på hur man definierar
höger och vänster kan såklart denna analys beskrivas som höger, men problemet
är att det här är svårt att se något tydligt brott mot tidigare årtiondens
socialdemokratiska politik. Det som var nytt var som sagt problembeskrivningen,
inte de övergripande idealen. Inom läsecirkeln skojades det inledningsvis om
att jag förberedde ett ”försvarstal för Feldt”, men det är alltså inte det som
är poängen. Poängen är att för att kritisera den förda politiken räcker det
inte med att belysa hur enskilda reformer var mer eller mindre lyckade, man
måste antingen kritisera själva problemformuleringen, eller det politiska
programmet i stort, givet denna (eller än hellre båda samtidigt).
Framförallt blir detta
brännande när man inser att mycket utav de reformer som senare genomförs är en
logisk följd av denna problemanalys. Feldt ägnade t.ex. mycket energi åt att
försöka hålla lönerna tillbaka och på så sätt mer eller mindre indirekt bekämpa
inflationen, senare får vi en mer självständig riksbank som gör detta direkt
(med ett tydligt inflationsmål). Feldt blir också, med någon sorts ödets poesi,
riksbanksordförande några år efter att han avgått som finansminister (1994-1998).
De systemskiften som S genomförde i Sverige är logiska utifrån den
problembeskrivning Feldt och Palme slog fast 1982, och en kritik av dessa bör
ta avstamp i en kritik av just denna problembeskrivning, eller av den förda
politiken som lösning på problemet. Endast på detta sätt kan man i min mening
besvara frågan kring om det fanns ett mer vänsterinriktat program att genomföra
som kunde lösa detta problem. För att belysa idéernas kausala betydelse måste
man likt Parsons beskriva vilka idé-alternativ som fanns och finns, och inte
nöja sig med svepande formuleringar kring S blev höger bara för att de började
bekämpa ”inflationen”, det vill säga började oroa sig för exportsektorns
internationella konkurrenskraft. I sådana fall har nämligen S varit ”höger”
sedan långt innan reformerna genomfördes, som senast sedan 1982, och antagligen
sedan långt innan dess. Det kan man visserligen argumentera för och man kan
tycka att det är bra eller dåligt, men i sådana fall var det ingen
idéförändring som orsakade politiken – det var samma gamla sossar som vanligt
som ställdes inför ett nytt problem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar