tisdag 19 juli 2011

Hur mycket av marknadsfundamentalismen går att avskaffa på kort sikt?

En diskussionsfraga for reformistisk politik: hur mycket av marknadsfundementalismen gar att avskaffa pa kort sikt? Alltsa, inte givet en massa framtida valsegrar och socioekonomiska forskjutningar och annat, utan mer eller mindre omedelbart, eller inom en mandatperiod?

Reformer av privat etablering i vard, skola, omsorg, av stopp for frisersalonger i alderdomshem, osv. FT-kolumnisten Tony Jackson skriver intressant i de har banorna, apropa kapitalforstorelse ("skapande forstorelse", skulle en optimist saga) nar brittiska tagordrar inte gar till brittiska tagtillverkare utan, i enlighet med EU:s spelregler for maximal konkurrens, till en fransk tillverkare.

Tony Jackson, "Derby woes highlight need for a new economic model", FT 18 juli 2011

1 kommentar:

Erik Vestin sa...

Hallå Erik,

den här frågan har snurrat länge på mig i bakhuvudet. Har du utvecklat dina tankar kring detta något? Jag känner själv att frågan är intressant, men vet inte om jag har så mycket vettigt att säga.

När det kommer till skolor borde det väl vara relativt enkelt. Kommunerna har väl en betydande, om inte rentav komplett, reservkapacitet, utifall friskolorna, hur ska man säga, skulle visa sig indisponibla.

När det gäller vården har jag fått för mig att det finns såväl entreprenader som "avknoppningar". De förra är det bara att ta över skötseln av, de senare kanske man måste köpa tillbaka. Möjligen kan det bli lite kinkigt med administrativ kapacitet. Jag tänker att man har gjort en del förändringar i vilken typ av tjänstemän man har anställda. Att sköta upphandling av sjukvård och att leda den kanske inte är riktigt samma sak?

Sedan ska jag fråga dig om utförsäljning av apoteken (något annat som jag har grunnat på länge): Varför inte bara expropriera dem, ta tillbaka dem utan att ersätta entreprenörerna med något alls? Standardargumentet mot sådana ingripanden brukar ju vara att det blir otryggt på marknaden om staten inte respekterar egendom. Men är inte detta ett så pass avgränsat fall att sådan oro knappast kan sprida sig? För det andra VILL vi väl att investerare ska bli avskräckta ifall borgarna skulle få för sig att göra om samma sak i framtiden.

Det var mina femtio öre, vad tänker du?